Monday, December 8, 2008

Gua Kelam, Perlis

Perjalanan ke Gua Kelam versi Pantun.

Gua Kelam indah menawan,
Titian gantung mengusik jiwa,
Andai hidup tidak berkawan,
Ibarat badan tidak bernyawa.

Masuk Dewasa RM 1.00, Kanak-kanak 50 sen

Poom, aienull 3, aienull 1, Purin

Batuan gua.

Gua bersungai titi direntang,
Terowong bijih mengimbau nolstalgia,
Maruah kita sama ditatang,
Supaya hidup aman bahagia.

Kesan artifak moden, contengan

Titian perjalanan

Wartawan melaporkan

Power rangers

Penunggu gua

Keindahan semulajadi.

Kolam bijih airnya tenang,
Tempat minum hidupan di rimba,
Berbuat bakti kalau dicanang,
Ibarat air bocor di timba.

Pintu keluar gua.

Terbang unggas di taman rusa,
Singgah makan di pinggir laman,
Andai hilang budaya bangsa,
Hidup gelisah tidak berpedoman.

Cave of Darkness

Gaya seorang pewira.

Berkocak air di bawah titi,
Ikan melompat di malam gelita,
Dekat di mata sayang di hati,
Itulah Perlis negeri tercinta.

3 comments:

Faizalism said...

wei sejak bila ko berpantun ni

Petai said...

ni pantun yg ada kat gua kelam tu..ako cilok jer...hahaha...ada papan tanda pantun kat gua tu...mane ler ako nak berpantun berbahasa mcm tu...hahaha

Ummu Khaulah said...

betul3..agak pelik utk si petai berpantun..hahaha